Fietsen in Zuid-Amerika

Esteros del Ibera

We zitten nu in Posadas, in een soort vakantieparkje aan de rand van de stad. Gister de was afgegeven en vandaag krijgen we die schoon weer terug.

Vanaf Concordia zijn we richting park Esteros del Ibera gegaan. Eerst kwamen we nog langs warmwaterbronnen waar we ook konden kamperen. Was wel lekker om in een warm bad te liggen. ´s Avonds en ´s morgen zag het er ook leuk uit, alles aan het dampen. Op mijn verjaardag vooral ver gefietst, een kleine 120 km. In Curuzu Cuatia uitgekomen waar de camping bezet werd door een festival. Gevraagd naar een hotel en de ene die ze wisten was voor ons doen best luxe maar nog wel te doen qua prijs. Toch een beetje luxe dus voor mijn verjaardag.

Vervolgens via Mercedes naar het park gegaan. Dat betekende 120km fietsen over een onverharde weg die niet erg best was. Vooral veel hobbels en daar moesten we onze weg langs vinden. Maar het was wel mooi en rustig. Bij het park was een prima camping waar we ons eigen picknickbankje hadden met afdakje en uiteraard bbq. De camping was ook mooi aan het meer waar we elke dag de zonsondergang goed konden zien. Uiteindelijk daar 3 nachten gebleven. Eerst een dagje gewandeld en daarbij een hele lading Capybara´s gezien, maffe beesten. Niet echt bang trouwens, je kon er vaak zo´n beetje naast gaan staan. Verder weer een gordeldier gezien en een hertje. Er zouden ook aapjes moeten zitten maar die kregen we niet te zien, ondanks 2 pogingen. We wilden ook een boottochtje maken maar toen we het gingen vragen gingen ze die dag al niet meer. Daarom een extra dag gebleven en de volgende morgen op een bootje met z´n 2en en bestuurder gaan varen. Vooral veel kaaimannen gezien waar we heel dicht langs gingen, was wel grappig. Ook een dikke slang gezien, een hertje en natuurlijk weer veel vogels. Later op de dag weer een poging gedaan om aapjes te kijken en zowaar, gelukt! Een groepje howler monkeys, vooral druk met eten. Eentje had een kleintje op haar rug.

Een dag later weer verder gaan fietsen over de onverharde weg. Helaas was de weg nog veel slechter, voornamelijk zacht zand en dat fietst dus voor geen meter. Soms waren er iets betere stukjes en ging het wel maar we hebben ook stukjes moeten lopen. We hebben uiteindelijk ruim 50 km daarover gefietst met een gemiddelde snelheid van 9 km per uur, nou dat schiet op. Daarna konden we een afslag nemen naar een betere onverharde weg, met wat fijn grind. Daar hebben we nog zo´n 20 km op gereden en toen moesten we echt ergens gaan kamperen voor het donker werd. We vonden een aardig plekje tussen de bomen, weliswaar gedeeld met koeien maar ja. We konden net de tent opzetten en eten voor het donker. Daarna kwamen er nog wat koeien langs maar die hoorden we alleen. De volgende dag nog 50 km over die weg maar dat was wel te doen. Ik had wel flink zware benen van de dag ervoor. Het bereiken van asfalt was ik dan ook erg blij mee. Zo konden we weer naar een plaatsje waar we een aardig hotelletje hadden voor weinig geld. Daar ook bizar veel gegeten. We dachten dat het alleen een buffet was dus we hadden onze borden flink vol geladen. Maar daarna bleek dat ze ook de hele tijd kwamen met vlees van de bbq, wat zat ik vol na het eten. Even geen vlees meer...

De dag erna naar Posadas gefietst, dat ging weer beter. Bij het oversteken van de provinciegrens kregen we weer een berm van asfalt waardoor we niet meer op het randje van de weg hoefden te rijden met vrachtwagens vlak langs ons. Het werd ook wat heuvelachtiger wat wel aardig was. In Posadas een slaapplek vinden ging niet heel soepel. De toeristen info was weer eens siesta aan het houden en er stonden geen openingstijden op dus dat schoot niet op. We vroegen nog een stadswacht naar een camping maar die dacht dat die er niet was. Een hotel uit de lonely planet opgezocht maar die bestond niet meer. Toen maar naar een soort vakantieparkje gegaan aan de rand van de stad. Een paar pittige heuveltje in de stad over gemoeten maar we hebben het gehaald. Nu hebben we daar een minihokje met 2 bedjes erin. Verder wel een eigen badkamer maar die zit dan weer ietsje verderop. Ach ja, 2 nachten komen we hier ook wel weer door hoor. Het is trouwens ook wat beter weer geworden, gister voor het eerst in m´n korte broek gefietst dus dat gaat de goede kant op.

Morgen vertrekken we naar Paraguay, daar gaan we een paar dagen fietsen om daarna naar de watervallen bij Iguacu te gaan.

Ik begin een beetje gefrustreerd te raken van deze computer. Ik probeer onze foto´s op de google docs server te uploaden maar bij de eerste serie liep ie al een keer vast en kon ik opnieuw beginnen en nu bij de 2e serie weer, grrrrrrrrrr. Het gaat al zo lekker snel..... :S. Nou ja, ik hoop dat het nog een keer gaat lukken.

Wieke

He Esther en Ronald,
leuk om te lezen wat jullie meemaken. En de foto's erbij voor een nog beter beeld. Hoeveel lekke banden al gehad op die zandwegen? Ziet er niet echt comfortabel uit. Succes verder!
Daag Wieke

Arjan Pathmamanoharan

Genoeg te doen voor Civiele Techneuten op de plekken waar jullie fietsen...;-) Ronald heeft vast DHV al op de hoogte gebracht.....
Zien jullie veel verschil tussen de gebieden waar jullie tot nu toe overnacht hebben? Heel veel plezier en geniet van het steeds warmer wordende klimaat :-)

Willemijn

Wat leuk om jullie avonturen te lezen. Ik zou echt niet in een tentje gaan liggen met al die beesten in de buurt.. Veel plezier nog en succes!

Groetjes Willemijn

Hans

Te gek, al die uithoekverhalen. Leuk om jullie groene 'hotelkamer' steeds op een andere plek verscholen te zien. Enjoy the view!

Ineke

Mooi verhaal weer. 'k Word al moe van het lezen ;-). Wij fietsen door NL en zoeken na een paar km onverhard al snel naar een iets comfortabeler weggetje.
De foto's zijn schitterend!
Goeie reis verder en bedankt voor het mee mogen reizen.

marieke

Hoi esther en ronald,
klinkt goed allemaal zeg. prachtig.
nog gefeliciteerd met je verjaardag !
veel genieten verder................
liefs (tante) marieke