Fietsen in Zuid-Amerika

Cartagena - San Gil

Hola!

Vanaf Cartagena hebben we langs de kust gefietst tot Taganga, vlakbij Santa Marta. Het was makkelijk fietsen maar ook wel erg warm. De eerste dag kwamen we langs een moddervulkaan (Volcan del Totumo)waar we een modderbad hebben genomen, dat was erg grappig. Helaas hebben weer (voorlopig?) geen foto´s van omdat de sd-kaart het begeven heeft. Hopen dat we die in NL weer kunnen laten repareren, anders zijn we de foto´s vanaf Popayan tot Taganga kwijt.

Taganga is een erg toeristisch dorp maar het ligt wel heel mooi tussen de heuvels aan een baai. Ik heb me er 3 dagen vermaakt met een duikcursus, voor Ronald was het wat saai. De duikcursus is erg goed bevallen dus we moeten maar eens vaker ergens gaan duiken. Vanaf Taganga zijn we naar Park Tayrona gefietst en daar hebben we 2 nachten gekampeerd. Het was er erg mooi met strandjes en mooie natuur. Het was er veel vochtiger dan in Taganga wat zorgde voor heel andere begroeiing. We zagen er ook veel beestjes: 2 soorten apen, hagedissen, varanen, een leguaan, kikkers, een groot soort knaagdier en veel vogels. Het was er mooi wandelen en we konden lekker zwemmen tussendoor. De camping die we hadden uitgekozen leek niet meer officieel door iemand gerund te worden ofzo dus we hoefden niet te betalen en er was verder niemand, lekker rustig. Het was wel veel te warm om te kunnen slapen in de tent dus dat was niet echt ideaal.

Vanaf Tayrona fietsten we naar Santa Marta, waar we een nacht bleven en daarna de bus namen naar Bucaramanga. De bus had gelukkig airco en hij was ook lekker leeg, op het eind hadden we hem zelfs voor onszelf en konden we een film in het Engels kijken. Wel duurde de rit 3 uur langer dan gepland en waren we zoet van 8:30 tot 20:30 uur. Er waren nog wat problemen met de weg van de eerdere landverschuivingen ed. Vanaf het busstation fietsten we nog een paar km naar een dorp naast Bucaramanga, Giron, dat erg mooi bleek te zijn. Na ´s morgens daar een rondje te hebben gelopen zijn we nog een stukje gaan fietsen tot Piedecuesta. Daar vandaan was het een stukje klimmen, dan dalen tot 600m en klimmen tot 1800m in 25km. Daar waren we dus wel even zoet mee maar het ging wel goed. Het was gelukkig niet al te heet en de omgeving was mooi. We kamen langs nationaal park Chicamocha, een mooie vallei. We stopten alweer vrij vroeg, vlakbij Aratoca,omdat we het wel mooi vonden geweest na 50km klimmen en dalen. De dag daarna was daardoor erg makkelijk, vooral afdalen tot aan San Gil.

Gister naar een parkje hier bij San Gil geweest met mooie bomen en vogels. Onderweg kwamen we nog een tamme eekhoorn tegen die in iedereen klom om eten te zoeken. Vandaag zijn we met de bus naar Baricharra gegaan, een erg mooi plaatsje weer. Vanaf daar wandelden we naar Guane en dan weer terug met de bus.

Morgen vertrekken we richting Villa de Leyva, dat zal een paar dagen duren.