Fietsen in Zuid-Amerika

Villa de Leyva en PNN El Cocuy

We zijn een groot deel van onze laatste dagen aan het slijten in en om Villa de Leyva, een erg mooi dorp in een mooie omgeving. Dan nog een paar katjes bij het hostel en ik hoef in ieder geval nergens anders meer heen :).

In San Gil zagen we weer de fietsers die in Cartagena bij ons in het hostel zaten. We hebben een dagje samen gefietst en zagen elkaar daarna weer in Villa de Leyva. De route naar Villa de Leyva was best mooi, vooral de laatste dag kwamen we door een mooie vallei en daarna over een klein rustig weggetje. In Villa de Leyva zijn we even gebleven om daarna naar PNN El Cocuy te gaan.

We vertrokken eerst met de bus naar Tunja en vroegen daar naar een bus naar El Cocuy maar er werd ons verteld dat die niet ging omdat de weg niet begaanbaar was. We zijn toen maar naar een hotel gegaan om het een dag later nog te proberen. We gingen later nog een keer vragen of er de volgende dag iets zou gaan en toen bleken ze toch die dag nog te gaan. We zijn onze kamer maar weer uit gegaan en met de nachtbus mee gegaan. De weg bleek er inderdaad wel heel slecht bij te liggen en het was de hele tijd veel gehobbel en langzaam rijden. We sliepen dus niet maar wel apart om mee te maken. De bijrijder moest 2 keer de bus uit om stenen van de weg te halen zodat we weer verder konden. Uiteindelijk kwamen we in El Cocuy aan en daar hadden we een kamer met een heerlijke douche, dat was fijn. We deden ook maar even een middagdutje. Het dorpje was heel mooi en de mensen ook met allemaal hun woillen poncho aan en hoedje op.

De volgende morgen gingen we met de Lechero (melkwagen) naar het park. Hij kwam behoorlijk te laat en vervolgens moesten we ook nog lang wachten totdat ie kon rijden omdat de weg nog vrij gemaakt moest worden. Uiteindelijk gingen we weg, met meerdere Lechero`s tegelijk die allemaal een iets andere route reden. We moesten langs wat blubber en we moesten ook ergens wachten tot de weg weer vrij was nadat er net weer een stuk berg naar beneden was gekomen. Wij kwamen er daarna doorheen maar onze Lechero moest een paar andere uit de blubber trekken. Nadat er 4 doorheen waren kwam er weer wat naar beneden zetten en de anderen konden er toen niet meer door. De weg was daarna goed dus we kwamen bij het park aan. Vanaf een zijweg moesten we een paar uur lopen tot aan een hut. Daar mochten we binnen op de vloer slapen wat we wel fijner vonden dan buiten in de tent in de regen of een te dure kamer. Het werd wel flink koud daar boven op 4000m.

De volgende morgen was het wat beter weer en hadden we beter uitzicht op de bergen. We zijn gaan wandelen richting een meer om te gaan kamperen. We moesten 2 passen van ongeveer 4400m over. Het wandelpad was prima dus het ging allemaal goed. Het was een erg mooie route ondanks veel mist. We waren allebei wel moe ondanks dat we om 12:30 al bij het meer waren. Het was de hele tijd droog geweest maar bij het meer hadden we een beetje natte sneeuw en daarna regen. We hebben dus bijna de hele middag in de tent gelegen. In de loop van de avond werd het droog en konden we rustig slapen. `s Morgens weer wat beter zicht en een beetje zon om de tent te drogen. We zijn via dezelfde route terug gelopen maar toch hadden we af en toe ander uitzicht omdat er op een aantal plekken minder mist was. We kwamen voor de lunch weer bij de hut terug waar we bleven kamperen. Een dag later wandelden we weer terug richting de hoofdweg waar we hoorden dat er geen Lechero`s reden omdat de weg niet begaanbaar was. Dat werd dus nog 15km lopen na al 9km gedaan te hebben. Maar gelukkig was het geleidelijk naar beneden en de meeste modder was aardig opgedroogd. Op het laatste stuk zagen we wel waarom er geen auto`s langs konden, er lagen nog wel wat stenen en grond in de weg. In El Cocuy lekker gegeten en lekker warm gedoucht. De volgende morgen om 4:30 de bus genomen. Dit keer was de chauffeur wat voorzichtiger dus het was wat comfortabeler maar ook langzamer. Bijna 12 uur later waren we weer terug in Villa de Leyva.

We blijven nu een poosje in Villa de Leyva tot het tijd is om naar Bogota te gaan. Het is hier wel relaxt en er is nog wel wat te zien in de omgeving. Gister een rondje gefietst langs een mooi oud klooster. Verder vermaak ik me vooral met jonge katjes bij het hostel. Er waren er 8 van 2 moeders, maar er zijn er inmiddels al 3 weggegeven. De mama`s zijn daar niet zo gelukkig mee maar ja het zijn er wat veel om allemaal te houden.

We zullen waarschijnlijk zondag richting Bogota gaan, nog 3 dagen fietsen.

monique jansen

En er is dus bijna een eind aan gekomen. Ben benieuwd naar jullie verhalen. Zal wel niet lang duren voordat jullie weer op de baan zullen zijn. Alvast een goede terug reis!