Fietsen in Zuid-Amerika

Coroico

Vanaf La Paz even een tripje gedaan naar Coroico, dat ligt op 1700m dus leek ons wel lekker even wat warmer dan hier op 3600m.

We moesten eerst de stad uit klimmen naar 4600m. Het eerste stuk was wat vervelend tussen de minibusjes en taxi´s maar daarna was het goed te doen. Vanaf daar boven was er eerst een stuk afdaling over asfalt. Was dus wel fijn rijden maar ook koud omdat we in de wolken zaten. Later namen we de oude weg, ook wel genoemd Death Road of The World´s Most Dangerous Road. Die weg werd nog niet zo lang geleden namelijk gewoon voor normaal verkeer gebruikt en is best smal. Nu is er een nieuwe weg en rijden en vooral georganiseerde fietstoertjes over de weg. Voor fietsen bleek het zeker niet eng, alleen wat oncomfortabel door de hobbels. Wat momenten gehad met kramp in m´n handen en nog een dag spierpijn gehad in m´n onderarmen. Die lui van de fietstoertjes hebben allemaal vering maar wij moesten het zonder doen. Wel heel gaaf zo naar beneden door een steeds groener en warmer wordend landschap. We hebben geen andere fietsers gezien omdat wij eerst een paar uur bezig waren boven te komen en zij verder allemaal met de bus naar boven gaan en dan alleen naar beneden.

Vanaf beneden wilden we niet meer omhoog fietsen, te vermoeiend. Er ging alleen een kasseienweg omhoog en nog 500m klimmen daarover, nu even niet. We konden de fietsen op een taxi mee naar boven nemen. We moesten uit het dorp nog een klein stukje om bij het hostel te komen dat we hadden uitgezocht. We merkten meteen al dat fietsen op die hoogte toch wel iets makkelijker is, vooral even een steil klimmetje.

We hadden een hostel uitgezocht met zwembad maar we hebben er uiteindelijk geen gebruik van gemaakt. We hebben een halve dag zon gehad maar verder kwamen we voornamelijk in de wolken te zitten. Helaas dus niet helemaal gelukt om echt mooi weer te hebben maar zeker wel warmer. Gewoon slapen onder een lakentje met het raam open, dat is weer eens wat anders. Ook prima gegeten daar en vooral lekker uitgerust. We zijn er 3 nachten gebleven en zijn daarna met de bus terug gegaan. Nu dus weer in La Paz.