Fietsen in Zuid-Amerika

Puno - Arequipa

Vanaf Puno vertrokken we in de richting van Sillustani. Onderweg was er een stukje met alleen maar mooie huizencomplexjes, deels compleet met lama's. Iets verder zijn we gaan kijken bij de graftorens van Sillustani. Vanaf daar wisten we niet precies hoe we verder moesten. We wisten dat we via kleine weggetjes weer bij een grote weg uit zouden moeten komen maar hoe precies wisten we niet. We reden maar de richting uit die ongeveer op moesten. Eerst een stukje niet heel fijne weg maar daarna kwamen we op wat landweggetjes uit die wel ok waren. We kwamen af en toe iemand tegen en die wilde dan wel weten waar we heen gingen. Dan wezen ze ons wat de beste weg was, super handig. Zo kwamen we dus prima uit op de asfaltweg die we wilden.Vanaf daar was het makkelijk rijden naar Santa Lucia. Helaas begon het wat te regenen toen we er bijna waren en dat maakte het zoeken naar accommodatie wat minder prettig. Wat we vonden was dicht of er was niemand, maar uiteindelijk mochten we toch wel ergens slapen. Het was niet veel maar ach.

De volgende dag met goed weer weer vertrokken. Het was mooi fietsen, deels door valleitjes en af en toe op en neer naar een ander valleitje. We kwamen langs het 1 na grootste meer van Peru, compleet met flamingo's. Uiteindelijk kwamen we op een stuk hoogvlakte terecht, met weer eens wind tegen. We kwamen daar bij een dorp (Imata)waar we wat water hebben gehaald bij de politie. Er was geen accommodatie dus verderop ergens wild gekampeerd.

Vanaf daar moesten we nog een beetje op en neer maar daarna was het vooral afdalen. Vanaf boven gaaf uitzicht op wat vulkanen. We reden naar beneden een stuk vallei in. Daar weer wat uit was het weer een stukje hoogvlakte met vicuna's, en wind tegen... Gelukkig kwamen we op een gegeven moment bij de volgende afdaling uit. Die afdaling duurde ongeveer tot aan Arequipa. We kwamen door een heel droog gebied met veel cactussen. Beneden in de vallei was nog wel wat groen te zien.

De buitenwijken van Arequipa waren niet bepaald aantrekkelijk maar de stad zelf was wel erg mooi. We zijn er naar een gaaf klooster geweest met kleine straatjes en kamertjes, echt een doolhof. We vonden er ook een goede fietsenwinkel waar we een nieuwe fietscomputer kochten voor Ronald en een bidon voor mij. Enthousiaste gast die de boel daar runde, was wel grappig. Hij was heel trots op z'n eigen gemaakte fietskar.

Ook lekker warm trouwens in Arequipa, met zo'n 2300m een stuk lager dan waar we meestal uithangen.

Ok, later meer over het volgende deel van de route.