Fietsen in Zuid-Amerika

Cañon del Colca

Vanaf Arequipa wilden we met de bus naar Cabanaconde. Een dag vantevoren kaartjes geregeld en de fietsen zouden ook mee kunnen. Wij de volgende morgen vroeg op om om 6 uur de bus te kunnen nemen maar toen we bij de bus kwamen was er geen plek voor de fietsen, lekker dus. We konden wel om 9 uur naar Chivay, vanaf daar moesten we dan nog een dag fietsen naar Cabanaconde. we hebben dus een paar uur op het busstation rondgehangen en dan eindelijk de bus genomen. Was een vermoeiend ritje in een te warme bus. In Chivay naar een hostel gegaan en even bijgekomen.

Een dag later dus met de fiets verder gegaan, erg mooi maar de weg had beter mogen zijn. We hadden nog wel 8km asfalt maar daarna was het niet best. We moesten nog wat op en neer en op het laatst kregen we weer eens een fijne wind tegen. Onderweg bij wat uitzichtpunten gestopt, erg mooi hoor die cañon. We moesten nog een stuk een tunnel door en het was ook net op de tijd dat de toeristenbusjes daar reden. We deden dus de hoofdlampjes op en zo de onverlichte tunnel in. Helaas waren mijn batterijen leeg en moest ik het dus doen met het licht van Ronald voor me. Gelukkig was de tunnel breed genoeg dat tegemoetkomend verkeer niet echt een probleem was. Bij het condor uitzichtpunt, waar ze blijkbaar hun nest hebben, hebben we wat langer gezeten. Het was niet helemaal de juiste tijd om ze te zien maar toen we weer wegreden zagen we er toch nog een. Het laatste stuk van de route was de weg gelukkig weer beter en hadden we een prettige afdaling naar Cabanaconde. Daar vonden we uiteindelijk een prima slaapplek.

Vanaf daar zijn we 3 dagen gaan wandelen in de cañon, was echt gaaf. We deden het heel relaxed, maar halve dagjes wandelen. De eerste dag naar beneden naar een mooi plekje aan de rivier. We hadden daar een mooi rieten hutje en vooral een heerlijk zwembad. Het water kwam uit een warm water bron dus dat was echt heel lekker. Vanaf daar gingen we een dag later een stukje omhoog en dan weer naar beneden naar een plekje dat ze de oase noemen. Er zijn daar alleen maar toeristen accommodaties, met zwembad. Een erg relaxte plek dus weer om wat rond te hangen. Een iets minder warm zwembad maar nog steeds lekker. Daar dus weer een prettig middagje gehad. De laatste dag was alleen maar omhoog tegen een steile muur. Maar het pad was heel breed en ging nog best geleidelijk dus het was heel goed te doen. Zo waren we heel vroeg alweer terug in Cabanaconde en konden we weer relaxen, lekker gelezen in de zon. Al met al best een goede tijd dus daar gehad, en lekker warm.

We moesten vanaf daar weer dezelfde route terug naar Chivay, helaas. Ik had niet zo´n zin in weer die slechte weg maar vooruit. We hadden dit keer wel wind mee, dat scheelt weer. We waren nu bij het condor uitzichtpunt op het juiste tijdstip, samen met alle andere toeristen. Beetje druk maar wel een paar condors gezien. Niet heel dichtbij maar je kunt wel een beetje zien hoe groot die beesten zijn, lekker in de lucht hangend. Verder onderweg kwamen we een Duitse fietster tegen. Zij had net de route gefietst die wij daarna gingen doen dus we konden allerlei info krijgen. Zo hoorden we al dat de weg slecht zou zijn en via 4800m ging, maar wel geweldig mooi. Hoe wij dat ervaren hebben is al een beetje te zien op de foto´s, verhaal volgt later, nu even genoeg computer gezien.