Fietsen in Zuid-Amerika

Wandelen naar Machu Picchu

Vanaf Cusco hebben we eerst een klein rondje gefietst. Waren 2 mooie en relaxte dagen, ik zonder bagage en Ronald met 2 tassen. Dat klimt wel wat eenvoudiger. We overnachtten op een relaxte plek in Urubamba en de vallei was echt schitterend.

Na het fietsen zijn we met de bus vertrokken naar Cachora en zijn we vanaf daar gaan wandelen naar Machu Picchu. We hadden een ezel en gids bij ons dus dat was best relaxed wandelen. Ondanks dat was het wel een zware route met veel hoogteverschillen en steile klimmen in de hitte. We hebben echt beide zeer veel gezweet, haha. Maar wat was het ontzettend mooi, echt ongelooflijk. Door de hoogteverschillen elke dag hadden we de hele tijd andere soort begroeiing en dat verschilde ook weer per vallei waar we door kwamen. We hadden gelukkig ook mazzel met het weer, veel zon gehad. De foto's en routeschetsje moeten het verder maar duidelijk maken.

Tot Choquequirao waren er nog een paar andere toeristen, en een schoolklas maar daarna werd het extreem rustig. Toevallig liepen we wel gelijk op met 3 Peruanen, alleen droegen zij hun eigen spullen en waren daardoor ook veel trager. Zij kwamen vaak tegen de schemering en een keer in het donker aan terwijl wijdan al een tijdje lekker aan het uitrusten waren.

Wij moesten het eten regelen voor onszelf en de gids. Het bleek alleen dat de gids niet van brood en crackers hield dus met de lunch had ie steeds pech. Gelukkig kent hij iedereen die langs de route woont dus kon ie zo hier en daar nog wat te eten krijgen. Verder was het prima, hij liep de hele tijd een stukje achter ons, lekker op zichzelf. Af en toe wachtten we even op hem om hem wat te eten te geven of te controleren waar we heen moesten.

O ja, we zagen nog een condor erg dichtbij dit keer, heel gaaf. Verder heel veel vlinders en op sommige plekken helaas ook muggen en vervelende kleine stekende vliegjes.

In Santa Teresa zijn we nog even een warmwaterbad in geweest, was best lekker na zo'n lange wandeling met alleen af en toe een koude douche. Vanaf daar kwamen we ook weer in de echte toeristenstroom terecht. In Aguas Calientes werd dat echt heel erg. Dat bestaat eigenlijk alleen vanwege de toeristen die naar Machu Picchu gaan. Ach ja, Machu Picchu was dan ook wel echt de moeite. Het is leuk om rond te lopen en te zien maar het ligt er vooral ook gewoon erg mooi. We hebben daar een paar uur rondgehangen en zijn daarna maar weer naar beneden gelopen.

Gister met de trein vanaf Aguas Calientes naar Ollantaytambo gegaan en vanaf daar een soort van taxi naar Cusco. Nu moet ik even uitrusten en dan gaan we maar weer eens fietsen, op naar de kust maar daarvoor wachten ons nog een paar hoge passen.