Fietsen in Zuid-Amerika

Naar Cuenca en Cajas NP

Bij Vilcabamba hebben we nog een nachtje gekampeerd in een klein natuurparkje. Was een erg mooi, rustig plekje. We hadden een keukentje tot onze beschikking dus dat was prima. We maakten er een kleine wandeling over wat overgroeide paadjes. De volgende morgen begonnen weer weer met fietsen, maar we moesten eerst een rivier oversteken omdat dat de makkelijkste manier was om van de camping af te komen.

Het fietsen in Ecuador is niet makkelijk. De wegen zijn er erg steil en we hebben nog eigenlijk geen meter vlak gehad. Het is er gelukkig wel mooi dus we moeten daar maar extra van genieten. Omdat het zo steil is allemaal doen we het wat rustiger aan om het een beetje leuk te houden. We fietsen elke keer zo´n 3km en dan weer even rust en zo tot aan boven. Dan in no-time weer naar benden. Altijd zonde dat dat zo snel weer voorbij is maar ook altijd leuk zo´n afdaling. Ronald kwam tot 81.5 km/uur, ik deed het iets rustiger met 73. We hadden over het algemeen wel prima overdag tot de laatste dag naar Cuenca. We hadden nog een flinke klim te gaan maar het was nogal mistig en regenachtig. Dit maakte de tactiek van een paar km fietsen en dan rusten een beetje onhandig. Tijdens het fietsen hadden we het namelijk warm genoeg voor t-shirt en korte broek maar tijdens een pauze moesten we dan een hele lading extra kleding aandoen, over onze natte kleding, om het niet koud te krijgen. Dat werkte dus niet en we besloten dan maar een bus te nemen.

Vanaf Cuenca zijn we naar Cajas NP gegaan, een erg gaaf park met veel meertjes. We liepen de eerste middag een klein rondje om net toen de regen begon weer bij de refugio te zijn. Daar konden we lekker binnen zitten en veel thee drinken. Die avond zat het vol met 2 Fransen en 2 Oostenrijkers en de parkwachter, was wel gezellig. Het was er wel erg koud, het park ligt namelijk op zo´n 4000m en dan nog vochtig. De volgende dag een grotere wandeling gemaakt, omdat we wat verder gingen was het heel rustig omdat de meeste mensen alleen een klein rondje doen. We zagen onderweg een vos, nog dichtbij ook, toch nog een wild dier gezien, die lijken ze niet zoveel te hebben. De dag begon behoorlijk mistig maar later werd het lekkerder weer. We zijn zelfs verbrand omdat we niet doorhadden dat er blijkbaar wel een paar straaltjes zon waren geweest. We waren uiteindelijk weer voor de regen terug.Deze avond was er meer plek in de refugio en verhuisden we naar een kamertje waar een kacheltje in stond. We konden zo iets warmer wat zitten lezen ´s avonds. De laatste ochtend was het zonnig en wandelden we nog een klein stukje. Daarna met de bus weer terug naar Cuenca gegaan.

Morgen gaan we richting Riobamba.

Lisa

Hoi Esther en Ronald!

Zo te lezen en zien vermaken jullie je nog steeds prima. Het fietsen nog niet zat zo met die steile bergen?

groetjes, Lisa

Esther

He Lisa,

Jullie al helemaal gewend aan je nieuwe huis?

Ik ben af en toe niet zo erg gelukkig met de steile hellingen nee en dan baal ik weleens van het fietsen, maar over het algemeen is het zeker nog leuk. Zolang het weer goed is is het allemaal niet zo erg want dan kunnen we makkelijk zoveel pauze houden als we willen. We hebben hier helaas regelmatig regen en dan is het wel wat minder. Verder doen we met regelmaat andere dingen dan fietsen wat mij goed bevalt.