Fietsen in Zuid-Amerika

Via Riobamba naar de jungle en weer omhoog naar Quito

Lang geen verhaal geschreven, sorry. Als ik klaar ben met foto´s op de site zetten heb ik vaak niet zo´n zin meer om een verhaaltje te tikken. Ik zal een kleine samenvatting geven van de afgelopen tijd.

Vanaf Cuenca zijn we naar Riobamba gegaan. Dat was een aardig stuk maar we hadden vrij veel mist en wat regen wat het wat minder aantrekkelijk maakte. In Alausi hebben we daarom een dag gewacht op beter weer, wat gelukkig werkte. Daardoor zagen we ook nog de markt die het kalme dorpje ineens een stuk levendiger maakte. Vanaf Alausi hadden we de beste klim tot nu toe, zo´n 8km tegen 10% gemiddeld, dolle pret.

Vanaf Riobamba zijn we naar beneden gereden richting de jungle. We kwamen over een weg die af en toe wordt weggevaagd door een vulkaanuitbarsting, was wel apart. Het werd er wat minder makkelijk door maar het had ook wel wat. De afdaling vanaf Baños was mooi langs verschillende watervallen. Er waren steeds weggetjes langs de tunnels voor fietsers en voetgangers. Helaas begon het al vrij snel te regenen waardoor we wel blij waren om in Puyo aan te komen, waar het toen inmiddels wel weer droog was. Vanaf Puyo naar Tena werd het echt jungle, de hele tijd door het groen met nog wel regelmatig dorpjes. We hadden wel weer wat regen maar daar beneden was het niet zo erg omdat het toch warm was. Het laatste stukje klaarde het op en net toen hadden we een pittig klimmetje, dat was serieus zweten. In Tena zijn we gaan raften, was erg mooi door de jungle. Helaas stond het water wat laag waardoor we het eerste deel vaak vast kwamen te zitten, het 2e deel was een rivier met wat meer water gelukkig. Vanaf Tena fietsten we naar Baeza, dat was een erg zware dag. Het begon vrij warm maar later werd het bewolkter en vond ik de temperatuur aangenamer. Eerst was het langzaamaan wat klimmen en wat op en neermaar later werd het pittiger klimmen. Op die klim ging het ook weer regenen wat minder aangenaam was. We klommen van 500m naar zo´n 2200m en eindigden op 1900m, wat een dag.

Vanaf Baeza zijn we met de bus naar Lago Agrio gegaan vanaf waar er vervoer was naar de jungle lodge waar we heen gingen. Eerst was het 2,5 uur met de auto en dan nog 3,5 uur met de boot. Was wel een leuke toch, het laatste stuk, op een kleiere rivier, hebben we al wat beesten gekeken. De eerste dag waren we met z´n 2en bij de lodge, dat was wel relaxt. De dag erna kwamen er 5 bij en de dag daarna nog 4. Toch was het toen ook nog steeds leuk. We hebben veel gedaan, boottochtjes (met motorkano en zelf peddelend), wandelingen overdag en ´s avonds in het donker, vissen, in een uitichttoren geweest. Het eten was prima verzorgd en de lodge zelf was ook goed, lekker veel hangmatten. We hebben best veel dieren gezien, hoewel je er meer zou moeten kunnen zien in het regenseizoen, in de jungle is het nu het droge seizoen (natuurlijk regent het ook in het droge seizoen genoeg daar). We zagen veel verschillende apen, vogels, insecten, kaaimannen, kikkers, hagedisjesetc. Het weer was goed, de eerste nacht flinke regen en onweer en vlak daarvoor en erna wat lichte regen. Verder hebben we het overdag in ieder geval droog gehouden. In het bos was het ook niet te warm omdat je lekker beschut loopt. We zijn daar 4 nachten geweest en daarna werden we weer teruggebracht naar Lago Agrio. En vanaf daar gingen we weer met de bus naar Baeza gegaan. Onderweg nog even uitgestapt om de San Rafael watervallen te bekijken, erg mooi en we zagen nog een klein slangetje.

Vanaf Baeza klommen we in 2 dagen naar Tumbaco, vlakbij Quito. De eerste dag, naar Papallacta, hadden we goed weer. Daar zijn we de volgende morgen naar thermale baden gegaan, heerlijk. Er waren maar 2 anderen dus we hadden de baden bijna voor ons alleen. Daarna zijn we gaan fietsen naar Tumbaco. Het begon meteen heel steil waardoor mijn benen zo´n beetje meteen geëxplodeerd waren. Zo werd het dus flink zwaar en het ging nog regenen ook. Boven bij de pas aangekomen (4100m) hadden we het allebei koud en we stopten in de afdaling zo gauw we een restaurantje zagen. Helaas was de soep meer kip dan soep en zijn we allebei nou niet echt weg van gekookte kip. Ach ja, het was iets warms. Daarna verder afgedaald tot aan Tumbaco, 2300m. Daar verblijven we nu bij de casa de ciclistas. Toen we aankwamen waren er 2 Spanjaarden die nu weer weg zijn, een Tsjech die we 2 keer eerder zagen en die nu even een paar dagen in Quito is, een Zwitserse, een Amerikaan en een Argentijn. Het is er dus erg gezellig en leuk om weer contact te hebben met zoveel fietsers. De familie waar we verblijven is erg aardig en de honden super lief :). We slapen er in onze tent in de tuin. We zijn 2 dagen naar Quito geweest en verder rusten we wat uit.

O ja, we kwamen er hier pas achter dat we over de evenaar geweest zijn, Lago Agrio ligt er namelijk boven.

Het plan is om binnenkort te vertrekken naar de Cotopaxi en dan vanaf Latacunga naar de kust.