Fietsen in Zuid-Amerika

Tsunami...

Gistermorgen zouden we vanaf Puerto Lopez naar een eiland in de buurt gaan, Isla de la Plata. Toen we bij het tourburootje aankwamen werd ons verteld dat ze niet gingen omdat er een tsunami onderweg zou zijn door een aardbeving bij Japan. We geloofden het niet meteen maar ze waren wel serieus en we kregen ons geld terug. Dus maar op internet even gaan kijken wat er was. We zagen inderdaad nieuws over de aarbeving maar de tsunami leek overal, behalve in Japan, wel mee te vallen dus wij maakten ons nergens druk om. We vonden het wel wat vreemd dat ze het internetcafe leeg aan het halen waren om ons heen. Ach ja, we zijn maar lekker gaan zwemmen. Daar werden we alleen al snel uit het water gestuurd door de politie. Toen we vertelden dat de tsunami pas over 12 uur hier zou zijn zei die dat ie dat wist maar dat ie als opdracht had gekregen dat niemand het water in mocht. Terug bij het hostel werd ons verteld dat we om 15 uur moesten evacueren wat ons nogal verraste maar voorruit. De president had besloten dat een deel van de kust moest evacueren, 240.000 mensen. We hadden nog wel even de tijd om wat spullen te pakken, de rest netjes achter te laten en nog snel wat te lunchen. Daarna gingen we met de eigenaren van het hotel met de mototaxi mee, het bleek naar 1 km verderop op een heuvel naast het dorp bij familie. Daar aangekomen bleek ook dat een tent handig was dus die haalde Ronald nog even. Daar moesten we dus een tijdje rondhangen. We gingen op een gegeven moment wat rondlopen en kwamen aan de rand van het dorp. Het viel ons op dat er nog best wat verkeer was en er ook mensen rondliepen. Omdat we nieuwsgierig waren zijn we zelf ook maar even tot aan de kust gelopen. Daar kwamen we politie en militairen tegen die ons groetten en weer verder reden. Ook waren er nog best een paar mensen in hun huis. Hmmm, toch vaag bij een evacuatie dat je blijkbaar gewoon daar mag zijn. Er was ook een bakker open, wat dan wel weer prettig was omdat we een broodje konden eten. Het algmene idee van de mensen leek wel te zijn dat het onzinnig was maar de meesten waren wel braaf iets hogerop gegaan. Uiteindelijk mochten we om 12 uur ´s nachts weer terug en zijn we weer lekker in ons bed gaan liggen, iets minder heet dan in de tent.

Helaas ging er vanmorgen nog geen boot naar Isla de la Plata dus nu gaan we morgen. Wel lekker in de zee gelegen.

Arjan Pathmamanoharan

Toch goed die voorzorgsmaatregelen! Ongekende beelden uit Japan gezien en als dat in Zuid Amerika ook was gebeurd, dan hadden jullie in ieder geval maar op die berg gestaan :-)! Jullie maken zo wel genoeg mee, zeg!

Mooi verhaal weer. Geniet van de vrijheid en het moois om je heen!

judy

helemaal eens met arjan, er zijn in japan al duizenden doden en dan die beelden van de tsunami , dus je kan beter een keer voor niks de berg op gaan dan dat het te laat is. liefs van judy