Fietsen in Zuid-Amerika

Evenaar hoppen

Ik heb al een tijdje niks meer geschreven maar ik hoop dat jullie de foto´s ook kunnen waarderen.

We hebben de laatste tijd voornamelijk aan evenaar hoppen gedaan, we zijn in Ecuador 9 keer de evenaar gepasseerd en dan nog een keertje met het vliegtuig op de heenweg, 10 keer dus in totaal.

De kust is erg goed bevallen, veel groen, lekker rustig en goed eten. Het was er alleen eigenlijk te warm om te fietsen. Op zeeniveau op de evenaar is toch best heet en vlak is het er ook niet dus we hebben veel gezweet. We begonnen meestal rond 6:30 uur met fietsen en een paar uurtjes later was het dan al wel weer mooi geweest. Voor Ronald was het allemaal niet zo´n probleem maar ik ben wat minder hittebestendig. Gelukkig konden we ook elke dag heerlijk zwemmen in de oceaan. Het water had een prima temperatuur waardoor we er lekker lang in konden blijven.

Vanaf Puerto Lopez (waar we eerder werden geevacueerd) zijn we met een boottripje naar Isla de la Plata geweest, dat was erg mooi. We zagen er veel tamme blauwvoetgenten, schattige vogels met blauwe poten, en we zwommen er met zeeschildpadden. Vanaf Puerto Lopez zijn we richting het noorden gegaan tot Esmeraldas. In Canoa hebben we een poging tot surfen gedaan. Het ging ons zeker beter af dan dus wie weet wordt het ooit nog wat. Bij Mompiche was een erg mooi palmbomen strand. Er was ook ongewoon hoog water de dagen dat wij er waren. Ons hostel zat meteen aan het strand met een muurtje ertussen. Alleen was dat muurtje niet bepaald hoog genoeg waardoor de golven er vrij spectaculair overheen sloegen. We zaten op de begane grond maar nog wel hoog genoeg zodat wij geen water hadden. Een ander gebouw op het complex was wel deels ondergelopen. Voor ons was het verder wel vermakelijk om naar te kijken. Vlak naast ons hostel zat touwens een erg goed restaurantje met heerlijke vis/garnalen gerechten en fruitsalades, daar waren we dus vaste klant.

Vanaf Esmeraldas hebben we de bus genomen naar Mindo, weer wat hogerop in de cloud forest. We dachten vanaf het dorp het bos in te kunnen wandelen maar het viel allemaal wat tegen. Het was er nogal toeristisch wat waarschijnlijk ook zorgde dat je moest betalen voor de wandelpaden, dat vonden we toch wel overdreven. Gelukkig hadden ze wel voederbakjes voor kolibri´s bij het hostel en hebben we daar tijden naar zitten kijken. Het blijven erg leuke vogeltjes. Vanaf Mindo fietsten we verder naar boven. Onderweg kwamen we nog langs een klein natuurparkje waar we erg mooi konden wandelen, toch nog gekregen waarvoor we eigenlijk naar Mindo gingen. We mochten er voor de prijs van de lokalen in dus daardoor was het nog maar 2 dollar. Het was flink klimmen om uiteindelijk op de pas te komen richting Quito. Onderweg kwamen we een paar keer de evenaar tegen, toch grappig.

Nu zijn we in Otavalo. Hier is er op zaterdag altijd een erg grote markt dus daar wachten we nu op. Even bijkomen is wel lekker en Ronald gaat morgen zelf nog wel even op pad.

monique jansen

Hoi Ronald en esther

KWam vandaag langs jullie huisje en dacht heb al te lang niet meer gekeken op jullie weblog. Zo te zien hebben jullie het nog steeds erg goed daar. Fijn om te lezen. Maar nog niet heel lang meer of we zien jullie weer in Amersfoort., Geniet nog even van de laatste maandag en tot gauw
groeten
monique