Fietsen in Zuid-Amerika

Popayan - Cartagena

We zijn in Cartagena, de Caribische kust is bereikt. Na elke dag wel iets van regen is het weer hier aan de kust best fijn. Het is alleen eigenlijk daarmee meteen weer te warm maar ja toch maar even niet klagen.

Vanaf Popayan zijn we naar Salento gefietst. Daarbij hadden we 1 dag (rond Cali) volledig vlak, net Nederland, best fijn een keertje. De nacht voordat we in Salento waren hebben we nog op een erg mooie plek geslapen. Het dorp dat we hadden uitgezocht bleek niet bepaald aantrekkelijk dus reden we iets door. We zagen ergens een restaurant met hostal en gingen vragen hoeveel het kostte. De eigenaar bleek een reiziger en vond het erg leuk dat er fietsers kwamen en zo mochten we voor ongeveer 1/3 van de prijs blijven slapen, erg relaxed. Super uitzicht en een heerlijke warme douche.

Salento is een mooi dorp, iets te toeristisch maar vooruit, op een erg mooie lokatie. We hebben er gerelaxed en gewandeld in een vallei vlakbij, Valle del Cocora. Het was een erg mooie wandeling maar ook erg blubberig. Gelukkig was het begin het ergst en konden we daarna wel normaal wandelen. Het grootste deel van de wandeling was ook nog eens droog. De vallei was erg groen met veel palmbomen en verder cloud forest, ook weer veel kolibri´s gezien.

Vanaf Salento wilden we naar Bogota en dan vanaf Bogota naar de kust rijden. Helaas hebben ze hier nogal last van La Niña en regent het al maanden lang. De laatste tijd was dat blijkbaar nog wat erger en nu zijn er een heleboel wegen wegevaagd door landverschuivingen. Vooral de wegen rond Bogota die wij wilden nemen hebben veel problemen dus hebben we ons plan maar wat aangepast. We zijn gefietst tot iets voor Medellin, La Pintada. Bij Pereira was er nog een gave klim waarbij een groot deel van de weg bestond uit bruggen, daar hebben ze een klus aan gehad. Verder was het grotendeels een mooie route door een vallei waar we ook zagen dat de rivier flink hoog stond en ook deze weg had wat moddersporen opgelopen. Vanaf La Pintada hebben we de bus genomen naar Medellin en vanaf daar naar Cartagena. We hebben niet genoeg tijd om alles te fietsen en ik sla dan liever de serieuze bergen even over.

Vanaf het busstation buiten Cartagena moesten we de hele stad nog door fietsen, wat een ramp was dat zeg. Veel te veel verkeer dat vast stond en waar we doorheen moesten proberen te slingeren, pfff. Maar we kwamen er en vonden een relatief goedkoop hostel in een veel te dure stad. Uiteraard vonden we daar ook andere fietsers, die weten toch de goedkope plekjes te vinden. Wij hadden er ook over gehoord via weer andere fietsers, toch handig.

Colombia bevalt nog goed. Het is hier net een vrije week geweest met goede vrijdag en pasen, Semana Santa heet dat hier. Die dagen zat de weg vol met fietsers, erg leuk is dat. Op werkdagen zijn er ook nog best veel fietsers, net voor werktijd, en verder in de weekenden rijden ze allemaal een rondje. Erg leuk om in een land te zijn waar ze zo van fietsen houden. De fietsters zelf vinden het leuk dat wij er ook fietsen en het verkeer heeft veel meer respect voor fietsers. Het enige waar Colombia even aan moet werken is de regen...

We gaan nu een stukje langs de kust rijden, richting nationaal park Tayrona. Dan gaan we eens kijken of de wegen richting Bogota weer open zijn.

Martijn

Het weer hier is super, hopelijk kunnen jullie ook nog van overwegend droge dagen genieten. Tot over ongeveer een maand, rondom jullie woning is veel bijgebouwd!