Fietsen in Zuid-Amerika

In Ecuador

Dat is weer een tijdje geleden, inmiddels zijn we in Ecuador.

De reis naar Cajamarca ging goed, daar bleken de kamers behoorlijk duur ivm oud&nieuw. We wilden ´s nachts op het plein gaan kijken maar het hostel bleek op slot. Dan maar op ons balkonnetje sterretjes afgestoken en even voorwerk gegeken, er was alleen erg weinig. ´s Morgens toen ik brood ging kopen waren ze alweer weer fanatiek cavia´s aan het verkopen, jammie...

Vanaf Cajamarca was het 2 dagen fietsen naar Celendin. De eerste dag was ik niet zo fit en ging het klimmen me nogal moeilijk af. We konden bij een schooltje ergens slapen. Binnen vrij korte tijd had heel het dorp wel door dat we daar waren en ze kwamen allemaal even kijken. Eentje wilde ook wel even in de tent kijken hoe dat er nou uitzag. Was best grappig. We sliepen er goed en de dag daarna was ik ook weer fitter. Het was een erg mooie dag, beetje op en neer maar niet teveel en een lekker slingerweggetje. Prima weer ook dus was wel relaxt.

Vanaf Celendin namen we de bus naar Leimebamba omdat zeker ik geen zin had om eerst een paar 100m omhoog te gaan naar 3000m, naar beneden naar 900m en terug naar 3600m te gaan. De weg zou ook nog slecht zijn, wat wel meeviel, en het was daar beneden erg heet. Met de bus ging dat allemaal wel, hoewel sommige passagiers daar anders over dachten, die waren lekker aan het kotsen... Gelukkig werd dat wel in zakjes gedaan of uit het raam hangend.

Vanaf Leimebamba verder gefietst, was erg mooi en prettig fietsen door een vallei over een goede onverharde weg. Vanaf Tingo nog op en neer gelopen naar het fort Kuelap, was zeer de moeite. Ze zijn er nog druk bezig alle ruines uit te graven maar ook het overgroeide deel heeft wat gaafs. We hadden nog een beetje ruzie met de kaartjescontroleurs. De ticket office waar wij langs kwamen lopen was dicht dus we gingen gewoon naar binnen. Bleek dat we naar de parkeerplaats moesten lopen om een kaartje te kopen, moesten we een stuk afdalen en weer terugklimmen. Weer terug gekomen werden we door iemand anders gecontroleerd. Bleek dat we geen kaartjes gekregen hadden maar alleen de plattegrond, of we onze kaartjes even wilden gaan halen. Ja joh, tuurlijk.... Hebben hem toch maar even duidelijk gemaakt dat dat niet ging gebeuren en toen is ie er zelf heen gaan lopen met onze namen, die hadden we daar in het boek geschreven dus zo kon hij het controleren. We mochten wel alvast naar binnen.

We klommen uiteindelijk de vallei even uit naar Chachapoyas. Daar even gerelaxt en vervolgens de vallei weer in gegaan om er weer even een stukje uit te klimmen om een waterval te bekijken. Was wel aardig, zou 770m moeten zijn maar hij is wel erg smal. Terug beneden nog een stukje dezelfde vallei en dan een andere in gegaan, die zag eruit alsof ie wat meer water krijgt, veel meer begroeid en geen cactussen meer. Wel erg warm, we waren ook alweer flink afgedaald. In Bagua Grande zaten we nog maar op zo´n 500m. Daar waren we gewoon blij met een koude douche.

Ik was inmiddels gaar geworden van het fietsen en wandelen en de dag fietsen naar Jaen ging me niet heel best af. Het laatste stuk klimmen ging veel lastiger dan nodig en dan was het ook nog heel warm, was even geen pretje. Daar dan ook besloten dat het beter was dat ik even niet zou fietsen maar Ronald wilde wel en die heeft een hekel aan de bus. Vanaf Jaen ben ik dus met het OV gegaan en Ronald met de fiets. De eerste dag ging ik met een minibusje naar San Ignacio, waar ik iets eerder aankwam dan Ronald, die veel vroeger vertrokken was. Hij vertrok sowieso steeds vroeg omdat het dan nog niet zo warm is. Vanaf San Ignacio nam ik een auto naar La Balsa, die ze daar gebruiken als een soort bus, ze vertrekken als ze vol zijn. De fiets kon op de dakdrager. Bij La Balsa gingen we samen de grens over en namen we een stukje samen de bus naar Zumba. Dat stuk was namelijk extreem lastig en wel erg veel in de hitte om dezelfde dag nog op de fiets te doen. De bus naar Zumba was een soort omgebouwde vrachtwagen met karige bankjes erin. Een hoop gehobbel later kwamen we aan en daar overnachtten we. Vanmorgen ben ik met een normale bus naar Vilcabamba gegaan. Ronald zag ik onderweg nog en die komt als het goed is morgen aan.

Ecuador is in ieder geval duurder maar de kwaliteit zou ook hoger moeten zijn, ik ben benieuwd.

Reacties

Reacties

Ineke

Ronald gefeliciteerd met je verjaardag!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!